مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20407 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا اكثر دعاها با واژهء ربّ ((ربّي , ربّنا...)) آغاز مي شود؟

26059معرفت و پذيرش ولايت امير المؤمنين (ع ) و ائمه معصومين عليهم السلام يكي از شرائط قبولي اعمال است . در روايات آمده است : بدانيد اگر شخصي شب ها را به عبادت بپردازد و روزها را روزه دار باشد و جميع مالش را صدقه بدهد , و هر سال به مكه رود, اما ولايت ولي خدا را قبول نداشته باشد در ثواب آن اعمال هيچ حقي ندارد واز اهل ايمان به حساب نمي آيد.(1 اين شخص صرفا مسلمان است , ولي مؤمن نيست .

هم چنين در روايات ديگر شرط قبولي اعمالي همچون نماز, روزه , حج , جهاد را به قبول ولايت دانسته است (2در اين راستا حديثي از پيامبر (ص ) رسيده كه همه مسلمان ها قبول دارند ((من مات و لم يعرف امام زمانه فقد مات ميتة الجاهلية)) پس معرفت امام زمان شرط قبول اسلام است . اين جا اين اين بحث پيش مي آيد كه آيا همه كفار وغير مؤمنان به جهنم مي روند؟ و به دنبال اين بحث , بحث كفر و ايمان مطرح بايد بشود كه اصلا كفر يعني چه ؟ و كافرچه كسي است از مجموعه مباحث و روايات اين طور استفاده مي شود كه كفر درجات و مراتبي دارد و اصل كفر يك حالت حق پوشي و لجاج و عناد است كه شخصي با توجه به درك حقيقت , باز عناد و لجاجت بورزد و حق پوشي كند . به شب هم معناي كفر صدق مي كند, زيرا همه چيز را زير خيمه سياه خود مي پوشاند.

درباره مجازات آنان نيز, آن چه از روايات فهميده مي شود , اين است كه اگر عدم پذيرش ولايت , از روي عنادو لجاج باشد, اهل عذاب اند, اما اگر مصداق منكر يا مقصر در تحقيق و شناخت حق نبوده , بلكه از قاصران ومستضعفان باشند, اميد نجات براي آنان وجود دارد.(3

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.